De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Re: Vergelijkingen met drie onbekenden ( bespreken van stelsel met parameter

Hartstikke bedankt!
Het is een beetje duidelijk, maar nog niet helemaal...

1.LEEFTIJDEN:
[20,24] hierin zitten de getallen 20-21-22-23-24 dus 22 is het midden(zoals de professor zegt) Dit is dus fout? Of komt het omdat de interpretatie van [20,24] niet hetzelfde is als [20,25$>$ ?

2. GEWICHTEN
[30,35$>$=[29,5;34,5$>$ dus 32 is het klassemidden?

3. PUNAISES die geteld worden in een doosje van 100
[95,98$>$ = 95-96-97 dus het klassemidden is 96?

Zou u deze 3 vragen nog eens willen beantwoorden a.u.b.?

Nogmaals dank!

Katrijn

Antwoord

1.
Het probleem is dat als je schrijft [20,24] dan gaat het niet meer over 'leeftijden' of 'gewichten' maar over een interval. Dat interval loopt van 20 tot 24. Het midden daarvan (en daar is geen ontkomen aan) is 22. Maar waarschijnlijk bedoelde je 20-24 dat zijn de leeftijden van 20- tot en met 24-jarige... en dan heb je 't over [20,25$>$ vanwege het feit dat 24-jarige 24 zijn totdat ze 25 worden... Je moet dus niet [20,24] schrijven als je iets anders bedoelt.

2.
Ook hier schrijf je [30,35$>$. Daarmee praat je niet meer over 'gewichten' of 'leeftijden' maar over een interval. Het midden van dit interval is 32,5. Je kunt er niet zomaar iets anders van maken.

3.
Ook dit klopt niet. Je schrijft [95,98$>$ maar dat is een interval. Daar valt niets meer aan te doen. Het klassenmidden is 96,5. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet... waarschijnlijk bedoelde je 95-97. Maar dit is niet continu... en de intervalnotatie gaat over continue variabelen, dus dat kan niet goed gaan. Daarom bestaan er natuurlijk ook verschillende notaties voor klassen. 95-97 als je 't over aantallen hebt is al duidelijk genoeg. Het is zelfs maar de vraag of je in dat geval kan praten over 'klassenmidden' en 'klassengrenzen'.

Meer in 't algemeen zou ik zeggen dat je vooral de notaties door elkaar gooit. Klassen kan je noteren als '20-29' of '20-$<$29'. De betekenis daarvan hangt af van het soort variabele. De intervalnotatie is een wiskundige manier om intervallen te noteren. Daar moet je niet 'raar' mee doen...

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Vergelijkingen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024